Här slår vi hål på myterna inom Negativ SEO

Här slår vi hål på myterna inom Negativ SEO

I dag snubblade jag över en intressant artikel inom ett ämne som har gäckat min hjärna en längre tid, nämligen negativ SEO. Det här är ett ämne som experter har haft meningsskiljaktigheter om under lång tid, och debatterats flitigt så väl internationellt som i den svenska SEO-sfären.

Först tänkte jag dra lite kort vad negativ SEO innebär för den oinvigde. Det handlar alltså om att sabotera konkurrenters sökresultat med SEO metoder man vet att Google kommer straffa webbplatsen ifråga för. Alla som jobbar med SEO känner nog till att om man slarvar med sitt arbete   (t.ex. genom för aggressivt länkbygge) kan man åka på ett straff i Google som påverkar ens ranking negativt. Det tog inte lång tid innan man insåg att dessa metoder borde givetvis gå att tillämpa på en konkurrent istället och att Google inte skulle kunna se skillnad.

Detta är givetvis en extrem sårbarhet i Googles algoritm, men en metod som Google själva länge (om inte än idag) förnekar att den skulle fungera.

Det är just detta som har gjort oklarheterna så många. De flesta experter säger att det fungerar, andra inte och sen kommer Google som borde sitta inne med facit och förnekar.

Philip Blomsterberg heter författaren av bloggposten om negativ-SEO och hittas här. Kan rekommendera den för alla som jobbar med marknadsföring och i synnerhet inom synlighet på internet.

Uncategorized